Met een strategisch acquisitieplan op maat wist Wijnhof een nieuw groeipad in te slaan. Wat begon als een pragmatisch experiment, leidde tot structurele uitbreiding én nieuwe ondernemerzin.
Tien jaar geleden begon Stephan Wijnhof zijn bedrijf vanuit een gehuurde garagebox, met niet meer dan één klant en duizenden plastic bestekjes die hij zelf inpakte. De eerste weken werkten hij en zijn partner van ’s ochtends vroeg tot middernacht. De verhuizing naar een eigen loods bracht iets meer rust en ruimte voor uitbreiding - er kwam personeel bij en het bedrijf groeide mee. Toch bleek verdere groei een uitdaging: acquisitie bleef structureel liggen.
"Het werven van nieuwe klanten bleef structureel liggen", zegt Stephan. “We zaten vol in de operatie en hadden thuis jonge kinderen. Een actief salesteam opzetten was financieel en praktisch niet haalbaar.” Toch voelde Stephan dat er méér in zat.
De omslag kwam uit onverwachte hoek: in 2024 kreeg Stephan een telefoontje van Roderick van Esdoorn de Vries. Maar een acquisitiecampagne uitbesteden voelde als een grote stap voor Wijnhof. “Het klonk als een kei mooi verhaal, maar ook spannend,” zegt Stephan. “Zo’n uitbesteding aan acquisitie was, zeker toen, een grote kostenpost voor een kleine ondernemer zoals ik.”
Toch bleef het eerste contact hangen. “Toen Roderick eind 2024 opnieuw belde met een lichtere variant van hun dienstverlening, besloten we het toch te proberen. Het idee dat zij onze doelgroep gericht konden benaderen, sprak me aan. De verwachting was bescheiden: als we er één klant uit zouden halen, was het al geslaagd.”
De resultaten van de campagne lieten niet lang op zich wachten. “Binnen korte tijd groeide mijn LinkedIn-netwerk van 150 naar ruim 800 connecties,” vertelt Stephan. “Dat had direct effect: ik kwam in contact met bedrijven die ik zelf nooit benaderd zou hebben. Dankzij de brede branchekennis van Roderick kregen we leads uit onverwachte hoeken. Hij dacht met ons mee over kansen die wij zelf niet zagen.”
Waar de acquisitiecampagne zorgde voor kwalitatieve leads, bleek het opvolgen ervan voor Stephan een leerproces. “Ik vond het lastig om leads telefonisch om te zetten in afspraken. Toen Roderick opnames deelde van zijn eigen gesprekken, hoorde ik direct het verschil: zijn vraagstelling was veel opener. Dat heeft mij geholpen om mijn aanpak te verbeteren.”
De samenwerking met Esdoorn de Vries wordt door Wijnhof als transparant en betrokken ervaren. “Elke week ontvang ik een heldere rapportage met de resultaten. Ik weet precies wat er gebeurt.” Roderick denkt strategisch mee, terwijl Tom zorgt dat de uitvoering vlekkeloos loopt. “Dat werkt heel prettig.”
“Voor mij voelt het echt alsof ik er een extra collega bij heb gekregen,” besluit hij. “Eentje die niet alleen begrijpt wat-ie doet, maar ook meedenkt over waar je naartoe wilt.”
De impact van de campagne gaat verder dan alleen nieuwe klanten. “Twee bedrijven willen hun interne werkzaamheden aan ons uitbesteden. Als dat doorgaat, hebben we langdurige klanten binnen en moeten we zelfs onze interne processen herzien. Maar dat is precies de richting waarin ik wil groeien.”
Stephan raadt andere ondernemers aan om het gesprek met Esdoorn de Vries aan te gaan. “Voor kleine bedrijven voelt het misschien als een grote stap, maar het is de investering dubbel en dwars waard. Het mooie is: je kunt de campagne flexibel bijsturen, pauzeren of opschalen. Dat geeft grip én ruimte.”
De samenwerking bracht niet alleen leads, maar ook hernieuwde ondernemerszin. “Ik kijk nu met een bredere blik naar kansen in de markt. De leads die we hebben ontvangen zorgen ervoor dat we eerst onze bedrijfsvoering moeten optimaliseren voordat we verder kunnen groeien. En dat was precies het doel waarmee we begonnen.”
Voorlopig heeft Wijnhof voldoende werk om handen, maar Stephan sluit een vervolg niet uit. “Zodra we klaar zijn voor de volgende groeifase, kloppen we zeker weer aan. De kennis en betrokkenheid van Roderick zijn daarin van grote waarde.”